zondag 13 maart 2011

De gevoelige moordenaar (3) Anne Berggren

Beste medestudenten,

Onze detective Rik Ringers heeft in zijn blog (zoals altijd) gelijk;dit keer komt hij er niet alleen uit! We moeten hem helpen: vinden jullie dit boek geschikt voor onze hippe kippies van 12-15 jaar?

De discussie gaat natuurlijk niet over de gehanteerde schrijftechniek: die vind ik kick! De opbouw is origineel (literair criterium), en de mistige sfeer is passend. De moord wordt opgelost, er is geen open einde. Daarover bestaat geen misverstand.
Ik vind dat dit boek wel kan.Zeker als kinderen horen en lezen over moordpartijen die plaatsvinden op scholen! Wat bezielt die dwazen? Daarom wil ik dit boek op onze verplichte lijst zetten. Is het gehalte aan sex- en geweldgehalte of is dit functioneel gebruik? De blik in de psyche van een seriemoordenaar is verhelderend.

” Waarom zou iedereen kunnen doden? Omdat het moreel verkeerd is? Of omdat het walgelijk is? De mensen geloven in een geordende samenleving, een Kosmos gereguleerd door wetten, Democratie. De wetten houden onze instincten in bedwang. Wij accepteren de spelregels. Gij zult niet doden. Maar zodra je die wetten opheft, vliegen de mensen elkaar naar de strot. Hoeveel van je naasten zullen niet doden uit zelfverdediging? Wat zou jij doen als een roofdier je kudde, iemand van je houdt,aanvalt?”

Irene vroeg me al eerder dit boek te lezen. Deze tip geef ik graag aan ieder door!

Kortom: LEZEN !!!

Arjan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten