zondag 6 maart 2011

‘Gebr.’ van Ted van Lieshout is een prachtig en meeslepend boek dat vertelt over de gevoelens en gedachten van een jongen, Luuk, die een half jaar geleden zijn broertje verloren heeft. Hij vindt het erg moeilijk hiermee om te gaan. Hij weet bijvoorbeeld niet, of hij nu nog steeds een broer is of dat dit stopt als je broer overlijdt. “Begrijp je wat dat betekent, Maus? Toen jij stierf, stierf ook de broer die ík was. Ik heb je verteld van de siddering die ik voelde toen mam zei dat je overleden was; dat zal het moment geweest zijn waarop het broertje in mij doodging. Maar daarmee is niet alles gezegd, want ík leef nog en de herinneringen die ik heb bestaan echt.”
Allerlei belangrijke levensvragen waarmee Luuk worstelt, komen naar voren. Kenmerkend voor situaties in het echte leven, waarin je iemand verliest van wie je houdt. Hoe ga je hiermee om? In dit boek wordt op zeer bijzondere wijze geschreven over het thema ‘verlies’. Het feit dat je meeleest met wat Luuk opschrijft in het dagboek en wat Marius zelf al schreef, leidt ertoe dat het net is of je de jongens persoonlijk kent. De manier waarop het verhaal geschreven is, is zeer ontroerend, met name wanneer hij schrijft over hun leven samen en over hoe Marius overleden is.  En wat deden herinneringen aan alledaagse dingen er nog toe toen ik jou daar uitgeleefd in dat bed zag liggen? Ze vielen met zijn alleen aan diggelen. Alleen dat ene beeld bleef haarscherp en voorgoed in mijn verder lege hoofd: jij stervend. Begrijp je nu waarom ik soms liever een oude foto van jou voor de geest haal? Dat doet minder pijn. Maandag besloot je om aan een nieuwe week maar niet meer te beginnen. Je gaf het leven op. Of God stal het, de vuile Dief.”

Het verhaal is vlot geschreven en het gaat over verschillende thema’s waarmee je in het echte leven ook te maken hebt. Verlies van een dierbare, broederliefde, homoseksualiteit: alle thema’s waarmee jongeren soms worstelen. Door het lezen van dit boek, kom je erachter dat dit helemaal niet gek is en je leert er misschien nog mee omgaan ook. Het is ook niet zomaar iets, om je broer te verliezen of om homoseksueel te zijn en hiervoor uit te komen.
                Het boek is bedoeld voor kinderen vanaf veertien jaar en ik denk dat dit inderdaad een uitstekende leeftijd is om het boek te lezen. De in het boek behandelde thema’s gaan tijdens de puberteit leven onder de kinderen. Het boek is zowel geschikt voor jongens als meisjes. Jongens kunnen zich wellicht beter herkennen in de jongens uit het boek en in de thema’s, terwijl het voor meisjes een goed boek is om helemaal in op te gaan. Voor ieder wat wils!

Irene 

1 opmerking:

  1. Mooie beschrijving Ireen! Ik krijg zin om hem nog een keer te lezen.

    groeten,
    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen